*

mikaeltorppa Ymmärtäkää, te kansan järjettömät, ja te tomppelit - milloin te tulette järkiinne? Joka on korvan istuttanut, hänkö ei kuulisi? Joka on silmän luonut, hänkö ei näkisi? Ps. 94:8-9

Evoluutioteoria on tieteen aivopieru

  •  Kirjassa käsitellään biologisen informaation olemusta, muuntelun vaikutusaluetta ja rajoja
    Kirjassa käsitellään biologisen informaation olemusta, muuntelun vaikutusaluetta ja rajoja

Markku Tenhusen vieraana professori Matti Leisola. Onko evoluutioteoria tieteen aivopieru? Keskustelu keskittyy Leisolan Evoluutio ja biologinen informaatio -kirjan teemoihin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Uskonto on puolestaan aivojen märkä pieru.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Sinä itse olet aivopieru. Valitset sen helpoimman aidan alitettavaksi ja et hyväksy yhtään mitään mitä on ihmiskunta vaivalloisesti mietiskellyt aivoillaan järkiperäisiä selityksiä ja ne ovat osaltaan auttaneet kehittämään tiedettä suuremmaksi.

Sinulle lienee liian suuri juttu ja päänvaivaa aiheuttava, että turvaudut minusta-tuntuu-tuntumalta kirjoitettuun jumalaan turvaksesi. Jotta pääsisit ahdingostasi eroon.

Minulle tästä tieteestä on paljon hyötyä, sillä se antaa palapelejä loksautettavaksi ja aina kannattaa kyseenalaistaa, että saa lisää palapelejä taas kiinnitettäväksi. Minusta on absurdimaista, että ihmiset kuten sinä luovut helposti otat liian helpon riman kiinnittymiseksi jumalan kysymyksiin.

Minä tiedän, että on olemassa korkein voima mutta ei sinun harhojesi mukaista ja voin varmasti sanoa, että me olemme tulleet tähdestä. Aurinko on meidän yksi luojamme. Enempää en sano, jottei ei sinun pääsi tulisi liian pipiksi.

Mitä jos lopettaisit kokonaan tämän absurdin puheenvuorosi kokonaan ja äläkä tule ennen kuin toinen inkarnaationasi syntyy uudelleen.

EDIT: Puheeni suuntautui Mikael Torpalle, joka ei edes osaa isoja kirjaimia käytellä omilla nimillään.

Käyttäjän AnttiKoivula1 kuva
Antti Koivula

Uskonnot ovat ihmislajin kulttuuria, yhtälailla kuin muukin fantasiakirjallisuus. Sisältää yhtymäkohtia todellisuuteen mutta tapahtumia on yhdistelty ja muuteltu mielivaltaisesti tarpeen mukaan, jotta kerrontaan saadaan dramatiikkaa ja glamouria. Uskonnot olivat aikoinaan politiikkaa, joukkojenhallintaa, keino johtajille saada kansa tottelemaan ja pysymään herran nuhteessa... jokainen voi mielessään miettiä, mitä ilman kristinuskon keksimistä olisi tapahtunut, antiikin kreikan suurten nerojen työtä ei olisi unohdettu vuoaituhansiksi, vaan seuraava sukupolvi olisi saanut jatkaa näiden suurten ajattelioiden työtä.. Miten erilainen olisikaan ollut maailma, mutta ihmisen mieli ajaa fantasiaan tylsän, kylmän luonnontieteen sijaan. Mielikuvituksessa, ja dentialismissa rypeminen tekee autuaaksi. Ja tietenkin tähän lisäksi rahanahneet kusettajan, kuten saulusrahastus, myös heidän taloudellisia intressejään nakertaa kaikenlainen liberalismi, vanhojen oppien kyseenalaistaminen ja ihmisten halu käyttää suurinta lahjaansa, kykyä ajatella itsenäisesti ja tehdä itse omat valintansa. Tämähän harmittaa kolehtihaavin tuottojen værassa eläviä...

Käyttäjän halaolla kuva
Hannu Ala-Olla

Huvittaa jo tämä. Mitä Torppa tällä saavuttaa? Vaikka evoluutio olisi täyttä puppua, se ei vahvista hänen vaihtoehtoaan yhtään.

Kuvaa aika hyvin sitä, kuinka huonosti perusteltu oma kanta on, jos sen puolustamisen sijaan täytyy yrittää vängätä muiden teorioita vastaan.

Käyttäjän AnttiKoivula1 kuva
Antti Koivula

Mitä rahanahne saarnamies ei tekisi henkilökohtaisen taloudellisen etunsa vuoksi?

Käyttäjän kapavalimaki kuva
Kari Välimäki

Lopettaisi jo. Tämä alkaa näyttämään fiksaatiolta.

Käyttäjän petriluosto kuva
Petri Luosto

Mielenkiintoista on se, että kun Torppa kääntää englanninkielisiä artikkeleista suomeksi, niin ne ovat näännyttävän pitkiä. Kun hän esittää omia ajatuksiaan, niin silloin ajatusten ilmaisemiseksi riittää 20 sanaa.

Käyttäjän halaolla kuva
Hannu Ala-Olla

Hän kommunikoi näillä videoilla nykyään, vaikka tämä media ei siihen olekaan tarkoitettu. Häkellyttävän epäkohteliasta odottaa, että kukaan viitsisi katsoa melkein tunnin mittaisen pätkän kun blogisti ei ole edes vaivautunut avaamaan sen sisältöä.

Tämä ei nyt oikeastaan ole muuta kuin Leisolan kirjan mainos, mutta kaipa siitä Torpalle maksetaan.

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala

Toni Mikael Torppa, aivan kuin don Quijote Manchalainen ;D

Juoni: Köyhä maalaishidalgo Alfonso Quijano (”hidalgo” on espanjalaisista aatelisarvoista alhaisin), joka menettää järkensä liikaa ritariromaaneja ahmittuaan, päättää lähteä maailmalle taistelemaan vääryyttä vastaan ja puolustamaan sorrettuja ratsastaen vanhalla kaakillaan Rosinantella.

Hän ottaa nimekseen don Quijote Manchalainen ja pukeutuu ruosteiseen haarniskaan (”don” on korkeampi aatelisarvo ja ”quijote” on espanjaksi reisisuojus eli haarniskan osa). Aseenkantajakseen hän ottaa pelkurimaisen, viekkaan ja maalaisjärkeä käyttävän Sancho Panzan, joka nimittää isäntäänsä ”surullisen hahmon ritariksi”. Sancho on nykyaikaisin käsittein eräänlainen koominen apuri, sidekick.

Don Quijote, lämminsydäminen ja herkkä herrasmies, on selvästi hourupäinen useimpien ihmisten mielestä, ja herättää heissä ihmetystä ja hilpeyttä. Myös miehen ulkonäkö hämmästyttää, hän on luiseva ja kasvoiltaan laiha; posket ovat välillä niin kuopalla, että "niiden sisäpinnat suutelevat toisiaan". Hän luulee tavallisia majataloja lumotuiksi linnoiksi, lampaita kääpiöiksi ja talonpoikaistyttöjä kauniiksi prinsessoiksi.

Hän taistelee jättiläisiksi luulemiaan tuulimyllyjä vastaan ja kuvittelee, että naapurissa asuva maalaistyttö on Dulcinea Tobosolainen, kaunis neitsyt, jolle hän vannoo ikuista rakkauttaan ja uskollisuuttaan.

Sancho Panzakin pitää isäntäänsä hulluna, mutta hän osallistuu leikkiin, koska toivoo rikastuvansa. Hän ja Quijote päättävät, että koska Dulcinea ei ole kaunis eikä tuoksu hyvältä, hänet on varmasti noiduttu ja sankarien tehtävänä on poistaa lumous. Parivaljakon elämänasenteiden, Panzan realismin ja don Quijoten idealismin vastakkaisuus, valottaa tapahtumia kahdesta näkökulmasta.

Monien seikkailujen jälkeen yksi don Quijoten ystävistä, pakottaakseen tämän palaamaan kotiin retkiltään, naamioituu ritariksi, voittaa vastustajansa, ja vaatii tätä luopumaan ritariseikkailuistaan vuodeksi. Don Quijote päättää ryhtyä maaseudulle paimeneksi mutta sairastuu. Kirjan toisen osan lopussa, kuolinvuoteellaan, don Quijote huomaa oman narrimaisuutensa ja tajuaa tekonsa hullutuksiksi.

Ps. Don Quijote on maailmankirjallisuuden kuuluisin romaani, jonka ensimmäinen osa julkaistiin 400 vuotta sitten. http://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_... ;D

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset